wtorek, 21 kwietnia 2020

Przyroda- gry, zagadki, zabawy


Kolejny Światowy Dzień Ziemi już jutro, czyli 22 kwietnia.
Czy znacie synonimy do słowa przyroda?

W Słowniku Synonimów można znaleźć takie:. natura, żywioł, świat, wszechświat, roślinność, ekosystem, plener, środowisko naturalne, flora i fauna, świat  roślinny i zwierzęcy, otaczający nas świat, matka natura/ziemia, łono natury, zielone płuca, zielona trawka



Poniższy link pozwoli Wam obejrzeć zdjęcia o tematyce „Przyroda Polska”. http://www.edunauka.pl/przyroda04.php

W tych  zagadkach kryje się przyroda.

Żółte i gorące,
na błękitnym niebie.
Ogrzewa Ziemię,
zwierzęta i ciebie.


Gdy się pokaże wysoko na niebie,
Pora spania niebawem przyjdzie do ciebie.
Jest srebrzysty i lekko świeci,
Lubią go dorośli oraz lubią dzieci.


Kropelki wody
na głowy padają.
Wszyscy przed nimi
Pod dach uciekają.


Czujemy go na twarzy,
włosy nam rozwiewa.
Jest niezbędny dla żeglarzy,
głośno szumi w drzewach.


Gdy spadnie po raz pierwszy,
świat robi się bielszy.
Wyciągamy narty, sanki,
dzieci lepić chcą bałwanki.


Lubimy ją wszyscy
za ładną pogodę,
co po długiej zimie
ożywia przyrodę.

Zagadka - Wilk, koza i kapusta


Ciekawostka: ta zagadka znana była już w VIIIw.

Pewien kupiec ma wilka, kozę i kapustę. Musi się on przeprawić przez rzekę i ma do dyspozycji jedną łódkę, do której może wejść w jednym momencie tylko on sam i jeden z przewożonych  towarów. Wiadomo, że koza zje kapustę, a wilk kozę, gdy tylko któraś z tych par  zostanie bez opieki. W jaki sposób kupiec ma pokonać rzekę,  nie tracąc przy tym żadnego z przewożonych towarów?





Towary mogą być przewożone w obie strony...



Rozwiązanie znajdziesz na końcu naszych dzisiejszych propozycji.

Świnia -gra karciana


Gra dla dwóch lub więcej graczy. Rozgrywa się ją jedną talią 52 kart. Ilość talii można zwiększyć przy większej liczbie grających. Starszeństwo kart w tej grze nie ma znaczenia. Celem gry jest możliwie szybkie pozbycie się przez graczy wszystkich kart.


Zasady gry

Potasowane karty rozkłada się na stole w koło, koszulką do góry (karty mogą też leżeć chaotycznie). W środku koła kładzie się jedną kartę, wartością do góry. Pierwszy gracz (wybrany przez losowanie) wybiera jedną kartę z koła, tzw. świnię. Jeśli pasuje kolorem, to kładzie ją na poprzedniej. Potem kładzie dowolną inną (jeśli nie ma żadnej karty, to musi dobrać jedną i położyć ją na stosie). Drugi gracz musi wybrać inną kartę, pasującą do drugiej karty położonej przez pierwszego gracza. Jeśli jednak karta nie pasuje, gracz, który ją wylosował zachowuje ją dla siebie, jednak nie pokazując jej pozostałym (może ją położyć później). Gracz ciągnie karty do chwili, gdy będzie mógł wyciągniętą kartę dołożyć do stosu. Kiedy karty na stole skończą się, gracze dorzucają tylko karty z ręki. Gdy gracz nie będzie miał karty pasującej, a dookoła stosu nie będzie żadnych kart, to dobiera ze stosu karty tak długo, aż będzie mógł dołożyć jedną ze swoich (karty pobrane ze stosu dokładamy w następnej kolejce!).
Gra kończy się w momencie, gdy jeden gracz nie będzie miał żadnych kart i nie będzie kart na stosie. Osoba, która przegra zostaje świnią i musi chrumkać jak ona.



A teraz coś dla relaksu…

Przykład wierszyka do masażu - Idą słonie

Idą słonie, (na plecach osoby, której chcemy zrobić masaż, kładziemy na zmianę całe dłonie)
potem  konie. (piąstki)
Panieneczki na szpileczkach (palce wskazujące)
z gryzącymi pieseczkami. (szczypanie)
Świeci słońce, (dłonią zataczamy kółka)
płynie rzeczka, (rysujemy linię)
pada deszczyk. (wszystkimi palcami)
Czujesz dreszczyk? (łaskotanie)


Pierwsze dwie karty pracy dotyczą obrony przez zarazkami i higieny (temat tak bardzo aktualny w obecnej sytuacji epidemii). Pierwsza karta pracy jest wersją zadania z ułatwieniem - podpowiedzią znajdującą się na dole strony, natomiast drugi link to wersja nieco trudniejsza - bez podpowiedzi.

Trzecia karta pracy dotyczy historii, a ma za zadanie ćwiczenie umiejętności dodawania i odejmowania (także z liczbami ujemnymi, a więc jest to zadania dla starszych).


Obrona przed zarazkami - wersja Z PODPOWIEDZIĄ



Obrona przed zarazkami - wersja BEZ PODPOWIEDZI



Książęta śląscy - ćwiczenie z dodawania i odejmowania

https://drive.google.com/open?id=1l435E7YTKpHrXTcEdFaHUzpIw15Fp88z
Dzień Ziemi 🌑🌎
https://padlet.com/lia211/zo15kt38ecrs6ovc


Życzę dobrej zabawy!

Odpowiedź do zagadki – wilk, koza i kapusta.

Należ oczywiście zacząć od kozy. Kupiec przewozi kozę, następnie wraca po wilka, a przeprawiwszy go na drugą stronę rzeki,  zabiera kozę z powrotem, zostawia na brzegu, odwozi kapustę  i wreszcie wraca po kozę. W ten sposób przeprawa kończy się pomyślnie.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz