W tym tygodniu trochę o sztuce porozumiewania się.
Na początek proponujemy obejrzenie filmu, w którym wypowiadają się dzieci i młodzież na temat „Komunikowanie się podstawą naszych relacji – jakie są nasze relacje”
http://scholaris.pl/resources/run/id/109612
Na poprawną komunikację składa się aktywne słuchanie. Między słuchaniem a słyszeniem jest ogromna różnica.
Oto fragment recenzji tej książki zamieszczony na stronie www.qiturka.pl.
„Jej bohater – Franek, uczeń czwartej klasy szkoły podstawowej, opowiada czytelnikom o swoich przygodach. Każda z nich to doskonały przykład tego, że mówiąc do siebie w odpowiedni, dostosowany do sytuacji sposób, możemy rozwiązać każdy problem. Pierwszy rozdział dotyczy nieporozumień, które wynikają albo z wieloznaczności niektórych słów, albo z niedokładnego wsłuchania się w rozmowę. Franek, leżąc w łóżku, podsłuchał rozmowę rodziców, którzy mówią o tym, że chcieliby się go pozbyć. Chłopiec jest zszokowany ich słowami, ale argumenty rodziców wydają mu się logiczne (choć mało ludzkie). Pozbywszy się syna, mieliby więcej czasu, więcej pieniędzy i nareszcie poczuliby się wolni. Franek boi się, że rodzice będą chcieli zrealizować swój nieludzki plan i na przykład wywiozą go do lasu. Dlatego rano, na śniadanie zjada mniej niż zwykle. Nie chce również wsiąść do samochodu taty, bo boi się, że ten gdzieś go porzuci. Na szczęście rozmowa wyjaśnia wszelkie nieporozumienia. Franek okazuje się frankiem szwajcarskim, w którym kilka lat temu rodzice zaciągnęli kredyt na dom. Raty cały czas rosną, pochłaniają ogromną część domowego budżetu i tego franka pozbyliby się z radością. Gdyby nie rozmowa przy śniadaniu, chłopiec pewnie przez kilka następnych dni chodziłby smutny i zaniepokojony, a tak okazało się, że nie ma powodów do zmartwień, bo to, że rośnie i dużo je, jest w jego wieku zupełnie naturalne. Tak rozpoczyna się ta książka. W kolejnych rozdziałach jest równie ciekawie, znający już siłę tkwiącą w słowach chłopiec, próbuje ją wykorzystać do przekonania swoich rówieśników do wzięcia udziału w międzyszkolnym konkursie. Uczy się również, jak za pomocą słów, a nie siły, rozwiązywać konflikty. Dowiaduje się, jak trudno czasem powiedzieć prawdę. Każdy z dziewięciu rozdziałów to inne wydarzenie, w którym brał udział Franek, a które wymagało od niego gotowości do rozmowy.”
Jak zrobić szybko ramkę na
zdjęcia?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz